Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2011

Mon den her er overset?

I juni måned i 2005 støvede jeg som ofte før rundt i haven for at se om der var noget fotogent ukrudt (den slags skal klares inden, der går for meget have i den). Jeg fotograferede lidt Veronica agrestis og så denne her, som siden blev smidt i mappen med Geranium pusillum, molle osv. Her har den så vansmægtet en rum tid, indtil jeg for ret nylig fik set nøjere på den.

Det handler om Geranium rotundifolium en vel Vest- og Centraleuropæisk art, der sidenhen er spredt til store dele af verden.

Den adskiller sig fra pusillum og molle, som den vel ligner mest, ved de i spidsen afrundede (ikke udrandede - kløvede) kronblade, ved de højst halvt ned kløvede, nyreformede blade. Den er næsten overalt tæt kirtelhåret og frøet har en tydeligt netformet ribbestruktur.

Nu spekulerer jeg så på, hvor mange gange jeg er gået forbi den. Den optræder ikke i vore floraer, men jeg kan se at Knud-Erik Flensted har indberettet den fra jernbaneterræn i København.

Flere billeder www.biopix.dk/photo...


Foto: Jens Christian Schou

De senest indberettede arter i Naturbasen: