Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2011

Sjældne arter i Allindelille Fredskov

Sjældne arter i Allindelille Fredskov

I forbindelse med salget af skoven er der ydret en vis bekymring omkring plejen. Jeg har de sidste par år selv været en del af plejeholdet, som mest har koncentreret sig om de åbne arealer for at forbedre leveforhold for de nøjsomme og lyskrævende planter. I den forbindelse går plejen ud på at tynde ud i træerne og buskene samt at fjerne så meget af biomassen som muligt, herunder også dødt ved (på sigt vil dødt ved danne grundlag for "bede" domineret af Stor Nælde :-P).

Men er der noget som vi har overset, og som vi bør/skal tage et særligt hensyn til, også i den umiddelbare uplejede "rigtige" skov? I den forbindelse mener jeg om der findes sjældne, fredede og rødlistede dyr, svampe, planter osv. i Allindelille Fredskov, som kræver en speciel pleje?

Som eks. kan jeg nævne at vi passer godt på Rød Kornel, da den er værtsplante for en måler som er sjælden og ansvarsart :-).

Hilsen Jimmy

De senest indberettede arter i Naturbasen: