Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. februar 2011

Fugletur til Sønderjylland og Sydvestjylland Februar 2011

Sønderjylland Februar 2011

Turrapport fra en Sønderjyllandstur fra søndag den 20. februar til mandag den 21. februar 2011.

Deltagere

Leif Frederiksen (LFR).

Frank Desting (FDE).

Fotograf: Frank Desting (FDE).

Destination

Sønderjylland.

Formål

At køre på Amerikansk Fløjlsand og Amerikansk Sortand ved Blåvands Huk samt besøge andre Sønderjyske lokaliteter på turen.

Vejr

0 - -5 graders frost, let-frisk ØSØ vind, sol og delvis skyet, is- og snedække flere steder.

Dag 1, søndag den 20/02 2011

Vi tog 2 afsted fra Sandbyvej, Herlev kl. 08:15 med kurs direkte mod Blåvands Huk, hvorfra der den seneste tid var iagttaget både en ad. han af Amerikansk Fløjlsand (ssp. stejnegeri) og en ad. han af Amerikansk Sortand LFR havde set begge arter før i DK, og undertegnede havde haft Amerikansk Sortand i DK tidligere, men aldrig Amerikansk Fløjlsand, hverken i DK eller VP.

Vi ankom efter et par mindre stop undervejs til Blåvands Huk kl. 11:30.

Vi obsede først fra iskiosken, men mødte der en anden birder, der kunne fortælle os, at begge arter var set tidligere på dagen (og forsøgt meldt ud på DOFcall, som ikke virkede), men fra Lille Strandvej. Vi kørte den korte vej dertil, men trods intensiv obs. nogle timer fandt vi desværre ingen af arterne og lyset blev dårligere og dårligere.

Vi blev enige om, at prøve igen næste morgen.

Af fugle var her, udover de mange Sort- og Fløjlsænder i øvrigt både Havlit og Sandløbere.

Vi gjorde herefter lidt indkøb (til morgenmad og frokost næste dag) i Kiwi minipris der havde søndagsåbent, og brugte så resten af eftermiddagen på nogle - for os - nye lokaliteter vi havde læst om i Fuglelivets Hvor Og Hvornår af Tommy Dybbro og Søren Olsen.

Første lokalitet var Nørholm Skov, hvor vi bl.a. havde Svaleklire (ved Varde Å) og Ravn samt Sumpmejse.

Herefter via Sig Dambrug over Karlsgårde Sø, hvor vi bl.a. iagttog masser af Sangsvaner og en del

Pibesvaner samt Topmejse ved Jægerhytten, som vi hørte fint, men desværre kun så flygtigt.

Klokken var nu henad 18-tiden og vi tog til Oksbøl Vandrerhjem og indlogerede os i to værelser.

Herefter tog vi på Turisthotellet Oksbøl og spiste aftensmad (jeg fik Mexicanerbøf m/grøntsager, bådkartofler og salsasauce til 168 kr. samt en sodavand og pandekager med is til 45 kr. og en kande kaffe til dessert og LFR fik skinkeschnitzel og en øl).

Tilbage til Oksbøl Vandrerhjem for konference om dagens fugle og morgendagens program og herefter i seng lidt før kl. 22.

Dag 2, mandag den 21/02 2011

Op kl. 04:35 og spise morgenmad i vandrerhjemskøkkenet kl. 5, herefter pakning og afgang kl. 08:15, direkte til Blåvands Huk, nu skulle det være.

Vi obsede først fra Lille Strandvej, her fandt vi ikke noget interessant, og ville så forsøge ved ishuset, men i klitterne midt i mellem de to punkter stod flere birdere og kiggede i deres skoper, og vi gik derop, og fandt ud af, at de både havde set Amerikansk Fløjlsand, Amerikansk Sortand og Hvidvinget Måge 2k Den Hvidvingede Måge så vi hurtigt, idet den rastede fint på stranden lige neden for hvor vi stod Lidt længere henne (nærmest ishuset) blev den Amerikanske Sortand så genfundet og vi så den ret fint med dens gule næbknop blandt nogle Sortænder.

Så manglede vi blot den Amerikanske Fløjlsand, som muligvis kunne genfindes ud for Lille Strandvej, og der kørte vi atter hen og obsede.

Efter nogen tid råber LFR, at han har den i flugt med nogle Fløjlsænder, og flere ser den.

Desværre ser jeg den kun selv i OHJ´s skop (og tak for det) efter den har smidt sig og erkender til dels det mere hvide ved øjet, men yderligere kendetegn ser jeg desværre ikke selv.

Vi mister den herefter alle og genfinder den ikke, det er i øvrigt også meget koldt, at stå der og obse, idet det er minusgrader og vinden er tiltaget til 6-8 m/s fra SØ.

Vi beslutter os derfor til, at tage videre på turen og fortsætter langs Billum, Sædding Strand, St. Darum (hvor vi ser årets første Vibe fra bilen), Nr. Farup Enge (med tusind Bramgæs), Kammerslusen, Ribe Holme, Ø. Vedsted, Råhede Enge (med ind til flere Lapværlinger under frokostpausen).

Her får vi en melding om Gråmåge 2k ved Havneby, Rømø og den kører vi så over og ser fint.

Vi slutter af i Føvling (desværre uden Kirkeugle) og vi kører herfra hjemad kl. 15:55 med en spisepause af et par pølser og en is ved Kildebjerg rasteplads på Fyn.

Vi nåede Herlev kl. 18:55 en rigtig god tur rigere og havde da kørt 880 km.

Pris for turen

I alt omkring 1680 kr., heraf 320 kr. for enkeltværelse med bad på Oksbøl Vandrerhjem benzinpenge (ved taksten 1:50 kr. pr. km. til deling) samt broafgift 420 kr. til deling = 210 kr. to gange aftensmad på restaurant/rasteplads og diverse sandwich og vand mv.

Tak

Jeg vil hermed rette min bedste tak til LFR for godt makkerskab og god kørsel.

Efterskrift

På turen som helhed fik jeg én helt ny art (Amerikansk Fløjlsand), desværre så jeg den ikke særlig godt, men med alle de andre arter (herunder flere årsarter) vi fik på turen er jeg ganske udmærket tilfreds med turens forløb.

Det sociale gik også fint og vi (LFR og undertegnede) var stort set enige om det meste, så på den front gik det også godt.

Frank Desting

Herlev

Februar 2011

Fugleliste

Turens obs. er også indtastet på DOFbasen

20.2: Blåvands Huk, - kl. 11:30 14:00; Hvinand 10 rst., Havlit 1 han rst., Ederfugl 50 rst., Sortand 2000 rst., Fløjlsand 200 rst., Musvåge 1 rst., Sandløber 60 rst. (LFR, FDE 3).

Nørholm Skov, - kl. 14:55 16:15; Fiskehejre 3 rst., Musvåge 3 rst., Svaleklire 1 rst. (ved Varde Å), Stor Flagspætte 1 rst., Ravn 4 rst., Skovskade 1 rst., Sumpmejse 2 rst., Grønsisken 2 rst. (LFR, FDE).

Sig Dambrug, - kl. 16:25 16:40; Skarv 1 ofl., Ravn 1 rst., Sumpmejse 1 hørt, Grønirisk 1 rst., Bogfinke 1 rst., Gulspurv 95 rst. (LFR, FDE).

Karlsgårde Sø, - kl. 16:45 17:50; Sangsvane 180 rst., Pibesvane 14 rst. (11 ad., 3 2k), Knopsvane 1 ad. rst., Stor Skallesluger 9 rst., Sumpmejse 1 hørt, Topmejse (hørt fint adskillige gange, men kun set flygtigt ved Jægerhytten), Fuglekonge 2 rst., Gulspurv 2 rst. (LFR, FDE).

Sandbyvej, Herlev; Gærdesmutte 1 hørt.

21.2: Ål Plantage med Fåresø, - kl. 07:30 08:15; Kortnæbbet Gås 10 hørt ofl. (flok hørt), Sortmejse 1 syng., Fuglekonge 1 hørt, Dompap 1 rst., Lille Korsnæb 1 rst. (LFR, FDE).

Blåvands Huk, - kl. 08:30 10:55; Hvinand 12 rst., Havlit 14 rst., Sortand 2500 rst., Amerikansk Sortand 1 ad. han rst. (set ret fint blandt nogle Sortænder), Fløjlsand 250 rst., Amerikansk Fløjlsand (ssp. stejnegeri) 1 ad. han rst. (bestemt af mine medobservatører der så den langt bedre end jeg, bl.a. i flugt. Jeg fik den kun, at se da den havde smidt sig på vandet med nogle Fløjlsænder, havde lidt mere hvidt bag øjet end disse i visse vinkler, yderligere karakterer sås desværre ikke af undertegnede, men det var den rigtige fugl, idet den blev udpeget for mig), Toppet Skallesluger 1 rst., Sandløber 25 rst., Hvidvinget Måge 1 2k rst. (set flot på stranden, hvor den rastede blandt andre måger), Sortkrage 1 rst., Gulspurv 1 rst. (LFR, JHC, LAK, OHJ, CGJ 3).

Billum, - kl. 11:10 11:15; Sanglærke 100 rst., Bomlærke 20 rst., Gulspurv 100 rst. (LFR, FDE).

Sædding Strand, - kl. 11:35 11:45; Strandskade 10 rst., Storspove 12 rst., Rødben 6 rst., Sortkrage 5 rst. (LFR, FDE).

St. Darum By; Vibe 1 rst. (set fra bilen kl. 12:17). (LFR, FDE).

Nr. Farup Enge, - kl. 12:25 12:40; Grågås 80 rst., Blisgås 18 rst., Kortnæbbet Gås 3 ofl., Bramgås 1000 rst., Tårnfalk 1 fou. (LFR, FDE).

Kammerslusen, - kl. 12:40 12:50; Hvinand 4 rst., Stor Skallesluger 3 rst., Vibe 1 rst. (LFR, FDE).

Ribe Holme, - kl. 12:45 13:00; Fiskehejre 3 rst., Sangsvane 40 rst., Blisgås 40 rst., Pibeand 120 rst., Musvåge 2 rst. (LFR, FDE).

Ø. Vedsted; Kvækerfinke 1 rst. (set fra bilen). (LFR, FDE).

Råhede Enge, - kl. 13:15 13:55; Sanglærke 450 rst., Sjagger 2 rst., Stær 1 rst., Bomlærke 20 rst., Lapværling 4 rst. (både set og hørt). (LFR, OHJ, CGJ, FDE).

Rømødæmningen, - kl. 14:10 14:55; Gravand 28 rst., Mørkbuget Knortegås 16 rst., Storspove 8

rst. (LFR, FDE).

Havneby, Rømø, - kl. 14:20 14:45; Stor Skallesluger 1 han rst., Svartbag 1 ad. rst., Gråmåge 1 2k rst. (set flot både på isen i havneområdet og flyvende lidt rundt), Rødben 1 hørt. (LFR, FDE).

Føvling, - kl. 15:40 15:55; Stor Flagspætte 1 rst. (LFR, FDE).

Pattedyr

20.2: Tuel Sø; Rådyr 7 rst.

Slagelse; Rådyr 2 rst.

21.2: Ribe; Rådyr 4 rst.

Råhede Enge; Rådyr 2 rst.

Svampe

20.2: Nørholm Skov; Tøndersvamp 1 (på løvtræ), Birkeporesvamp hh (på birk).

Links

Netfugl.dk

www.netfugl.dk/

DOFbasen

www.dofbasen.dk/

Danhostel Oksbøl Vandrerhjem

www.danhostel.dk/oksboel


Foto: Nørholm Skov ved Varde Å foto Frank Desting

De senest indberettede arter i Naturbasen: