Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. marts 2011

Lille rovfugl

D. 2.2. om formiddagen så jeg en lille rovfugl i haven. Jeg så den først bagfra, hvor den sad yderst i hækken. På ryggen lignede den en almindelig skovdue i størrelse m. grå vinger og hvidt på ryggen under vingerne, hvor vingerne mødtes. Jeg så kun ryggen.

Så fløj den op og satte sig på havelågen, så jeg kunne se den forfra. Den var lys på brystet (husker ikke, om der var striber), gult kroget næb, gul rand rundt om øjnene. Fjerene rundt om øjnene var hvide, og så grå rundt om de hvide fjer. Jeg syntes også benene var gullige, men tager måske fejl, fordi det gule ved øjne/næb var så lysende. Den var stadig duestørrelse, men meget slankere set forfra.

"Min" solsortehan var bange for den, skræppede først op med advarselskald, hoppede ned på jorden og pilede hen til mig, hvorefter den gemte sig under nogle kasser, der står på et par sten.

Var det en slags høg, jeg så?


De senest indberettede arter i Naturbasen: