Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. marts 2011

Dødsfald

Jan Vesterholt, stor og velrespekteret dansk og international mykolog, primus motor i Atlasprojektet og god ven døde i morges, altfor tidligt han blev kun i midt i 50-erne. Jan har haft kronisk leukemi længe, men den var nogenlunde under kontrol, her i vinter stødte der en ondartet kræftsygdom til, og i morges kunne Jan ikke mere.

Jeg har kendt Jan siden slutningen af 1980-erne, hvor jeg dengang nød godt af hans ekspertise vedr. den yderst vanskelige slægt Tåreblad, da jeg var interesseret i at få navn på nogle af de almindelige grønlandske indsamlinger. Jan foretog den første banebrydende moderne revision af slægten, resulterende i hans bog The Genus Hebeloma (2005), men arbejdede videre med slægten til det sidste sammen med internationale samarbejdspartnere, hvor molekylære metoder blev taget i brug. Under dette arbejde tog han sig bl.a. tid til at undersøge mine fund fra NØ Grønland (Zackenberg), hvor resultaterne nåede at komme med i en rapport jeg har afleveret til DMU.

Jan lavede også et kæmpestort stykke arbejde som medforfatter på Funga Nordica. Han var meget bredt orienteret mykolog og var landets bedste i mange andre bladhatteslægter og havde dybt kendskab til poresvampe og resupinate svampe

Inden Jan blev syg igen for alvor nød jeg også stor gavn af hans ekspertise på adskillige ture, hvor vi nogle få stykker undersøgte nogle naturområder i Jylland og på Lolland, dels i form af "atlasture"

Jan vil blive hårdt savnet i mange sammenhæng

Mine tanker går til Jans familie, æret være Jans minde!

Torbjørn


Foto: Torbjørn Borgen

De senest indberettede arter i Naturbasen: