Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. marts 2011

Hvilket træ?

Jeg sidder og nøgler et mindre træ vi har skåret ned i Skovlunde Naturpark for en lille måned siden - indtil videre uden entydigt svar. Da den bladløse nøgle ikke gav noget sikkert resultat har jeg sat den i vand og derfor lidt mere at gå efter nu.

Træerne stod med rødderne i vand grundet vintervandstanden, men stod i et område der er sumpet resten af året. Træet var omkring 7 meter, og tilsyneladende 7-10 år (sidste års skud på 120cm).

Billederne siger måske langt mere end nedenstående forklaring. De er nedskaleret for at passe ind til forum. Mit bud er noget i poppelslægten, men jeg har ikke observeret om popler har marv, og der mangler desuden kirtler ved bunden af bladpladen som måske vidner om asp istedet?

Skudbygningen er monopodial, årsskudet er kantet med 5 takker, barken (på skudet)er grøn-brun med hvide pletter der siden bliver til små udbulninger. Marven er hvid-lysebrun, og ikke kamret.Der er store spydformede bladar, med 2 fodflige på oversiden af arret. Fodfligene måler et par cm.

Knopperne er omtrent 2 cm lange, klistrede, grønne og røde og har 3 knopskæl.

De nye skud er helt grønne og er ikke forveddede. De hvide pletter er synlige allerede. De grønne dele har en ubehagelig syrlig lugt der minder lidt om urin (hvorfor dens levetid er forkortet betragteligt :).

Bladende er æg-hjerteformede, lidt uens savtakkede men med buede tænder, og fint hårede i kanten. Tænderne forsvinder mod spidsen af bladet. De er matgrønne på oversiden, og lidt lysere på undersiden. Dog giver den klistrede masse lidt genskin på de yngste blade. Bladnerverne er tydelige, lysegrønne og går ikke ud til kanten. De største måler omtrent 9x9 cm, men er ville måske være større hvis træet stadig stod. Jeg har ikke kunne se spalteåbninger på hverken over eller underside med alm. 10x lup

Bladstilken er håret, og svagt sammentrykte, dog enkelte næsten trinde. Op til 10 cm lange.

Håber i har nogle bud

Naturvenlige Hilsener

Daniel


Foto: DMN, Toppen af grenen

De senest indberettede arter i Naturbasen: