Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. marts 2011

Tegn på gennembrud i dansk naturpolitik

Det politisk debatmøde på Christiansborg 16. marts om natur og landbrug blev lige præcis så interessant et “Kick-off” møde, som jeg havde håbet. Det lykkedes at samle de stridende parter til en konstruktiv dialog, der nu er snublende nær på at bane vejen for to store gennembrud for Danmarks natur og landbrug:

at 1/6 af landbrugjorden, ca 450.000 ha, skal tages ud af drift, og

at Grøn Vækst skal af bordet og erstattes af noget mere begavet.


Mit forslag, der faldt i god jord, lægger op til, at ca. 1/6 af landbrugsjorden (ca. 450.000 ha) skal tages ud af intensiv drift. Den størrelsesorden og mekanikken bag forandringen, har jeg bl.a. arbejdet med de sidste par år, og landbruget er tydeligvis ved at være parat. Bæredygtigt Landbrug vil gå med til at sælge 10.000 ha landbrugsjord årligt til staten de kommende år (opkøbes for eksisterende landbrugsstøttemidler, så det vil ikke koste samfundet en krone!). Dertil kommer forslag om regelændringer, der vil betyde, at landmænd kan få støtte til at forvalte store arealer med uegnet landbrugsjord som natur, i stedet for (som i dag) støtte til pligtopdyrkning.

Planloven, naturbeskyttelsesloven, miljøloven. landbrugslovene osv. skal naturligvis stadig gælde for hele landet, men der er i udpræget grad brug for lov- og regelændringer og forenklinger til gavn for både naturen, miljøet, landskabet, landbruget og skatteydernes pengepung.

Meget tyder på, at et gennembrud i den fastgroede naturpolitik er inden for rækkevidde. Det bliver pændende at følge den videre politiske debat!

dansknatur.wordpress.com...

De senest indberettede arter i Naturbasen: