Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. marts 2011

En tur i hare-land

Harer er ikke ligefrem noget, som springer voldsomt talrigt rundt på markerne, i hvert fald ikke her på Horsens-egnen.

Derfor var det en pragtfuld oplevelse at tage en tur til hare-land. Eller mere præcist: Hjarnø ved mundingen af Horsens Fjord.

Jeg gik en tur rundt om hele øen langs kysten idag. Formålet var at optælle rastende fugle. Det blev en god dag med bl.a. min første havterne i marts nogensinde, massevis af ænder og gæs, bl.a. både bramgås og knortegås i både lysbudget og mørkbuget variant. Grågæssene var også gået i gang med æglægningen: En rede med 3 æg blev fundet.

Man ser altid harer på Hjarnø (hvor man i gamle dage forøvrigt fangede dem i net). Men i dag var der mange flere end jeg husker nogensinde at have set før. Jeg talte ialt 70 på turen øen rundt, og det var jo langs kysten. Der har været endnu flere inde på den centrale del af øen.

Harerne tumlede rundt på markerne parvis eller i småselskaber. Den største flok var på 12 stk. Jo, der er stadig plads til harer på de steder, hvor jorden ikke drives alt for intensivt, markerne er små og landskabet veksler mellem mark og græsarealer.

Jeg så forøvrigt også 2 agerhøns. Dem har vi heller ikke mange af her på egnen.


Foto: Kim Biledgaard/Hare

De senest indberettede arter i Naturbasen: