Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. marts 2011

Måske 2 nye ukendte arter Blåfugle for sagkundskabet fra Bolivia?

Naturfotografer kan være med til at gøre nye opdagelser i naturens verden, og jeg synes det er spændende at mine ture til Bolivia for at fotograferer sommerfugle er med til at øge kendskabet til faunaen derover.

Og hvordan fandt Jorge Bizarro disse Lycaenidae fotos? Det er nok fordi at titlen på de htlm sider som de ligger på er "Bolivian Checklist" og "Mariposas de Bolivia" på Danske-natur.dk.

Det er et år siden jeg oprettede "Bolivian Butterflies Checklist/Mariposas de Bolivia Lista de Especies" på danske-natur,dk, og det er spændende at jeg nu får ID på de forskellige blåfuglearter; www.danske-natur.d...

Uddrag af email Fra Jorge Bizarro d. 28 marts 2011: Selve registrering af Bolivias Lycaenidae er meget sparsomme, og nogle af ID er fra D "Abrera (jeg har en digitaliseret kopi af ) og nogle fotos af forskellige Lycaenidae på danske-natur er simpelthen ikke fundet i Bolivia. Dette gør dem muligvis til nye taxa eller bare får en større udbredelse, nogle af dem ganske bemærkelsesværdig. Du skal møde Julieta Ledezma på Noel Kempf Museum i Santa Cruz ... hun er kurator for lepidoptera indsamling der, og de Blåfugle der, er blevet arrangeret af Alfred Moser, en amatør, der bor i det sydlige Brasilien og har den største private samling af Neotropical Blåfugle i verden.

Først fra Caranavi d. 5 februar 2006, en Ministrymon fostera eller måske en ukendt art?

From Jorge Bizarros email:

this one seem to be the female of "fostera" (this name was applied to a specimen from São Paulo state, Brazil... so I doubt it might ocuur in Bolivia, unless it extends to Mato Grosso). the interesting about this species is the two vertical lines on the forewing discal cell.... I haven''t seen nothing like that in D''Abrera, except the poor speciment of ''fostera''.



Foto: Ministrymon species? Fot: Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: