Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. marts 2011

Hold da... høns. Gad vide, hvad jeg har spist?

Jeg læste sidste sommer i en artikel et sted i dagspressen, at arter, der var under overvejelse som nye "salaturter" omfattede hønsetarm, som skulle have en frisk, ærte-lignende smag. Vi havde masser af hønsetarm i haven, så jeg plukkede en del til salaten sidste sommer. Det smagte godt.

Nu er det snart ukrudts-årstid igen, så jeg tænkte det var værd at chekke, om der var giftige alternativer, man kunne forveksle med. Jeg begyndte med at slå op under hønsetarm herinde i felthåndbogen. Det var ikke MIN hønsetarm!!

Botanik er sandt at sige mit svage område i biologien. Hønsetarm kendte jeg dog LANG tid før jeg begyndte at læse biologi: Min mor lærte mig, hvordan man kunne kende den ved at rykke de bløde, lysegrønne stængler over, så "tarmen" kunne ses. Den var en meget almindelig ukrudt i min barndomshave: lav, krybende, lysegrøn med små hvide blomster. Jeg fodrede kanin med den. Bare et problem: Min mor tog fejl! Det var ikke hønsetarm!

Nu har jeg bladret rundt herinde, og tror jeg er kommet frem til, at den plante jeg lærte at kende som barn i virkeligheden hedder almindelig fuglegræs:

www.fugleognatur.dk...show_message

Den ligner enormt. Kan den forvekles med noget? Er der andre der har spist den? (evt. endda med vilje? :-))


De senest indberettede arter i Naturbasen: