Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. april 2011

Snyltere på humlebier?

Jeg husker hvordan jeg midt på sommeren sidste år kom til at se på en humlebi, som lå under et lindetræ og så fuld ud. Da jeg kiggede nærmere på den viste det sig at den var fuld af små mider (hæng mig ikke op på denne term, jeg har ikke haft dem under stereolup.) Jeg konstaterede at der altså også var snyltere på humlebi, hvilket i sig selv egentlig ikke kan være særlig overraskende.

Hvad der imidlertid overraskede mig meget var at jeg i dag, på de humlebidronninger som mæsker sig i vores krokus kunne se at de også var angrebet af de samme mider. Dette overraskede mig, da jeg egentlig antog at mide-bestanden toppede i en periode med flere humlebier.

Nu kunne jeg godt tænke mig at vide noget mere om de her mider, og om hvor skadelige de egentlige er for humlebierne, både som individer, og som koloni. Er der nogen her, som har set det samme som mig, eller ved mere om sagen?

De senest indberettede arter i Naturbasen: