Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. april 2011

Fuglekongesanger ???

God morgen

Var på tur i Hellebæk skov i lørdags - så 2 småfugle, som jeg var meget hurtig til at dømme fuglekonge, alene p.g.a. størrelsen (og lidt gullige striber på hovedet. Senere blev jeg dog meget i tvivl, da de ikke "virkede rigtige" - havde stribe på siden af hovedet og et slankere udtryk end de normalt buttet udseende fuglekonger - ligesom den klare gule farve ikke var at se.

Stemmen var også noget dybere en fuglekongens, der normalt ligger næsten på høregrænsen (for mig). Der var ingen decideret sang - blot pipperi.

Desværre intet billede.

Hjemme i FIF blev jeg helt enig med mig selv om, at det måtte være fuglekongesanger - INDTIL jeg så, hvor sjældent, de egentlig er observeret :-( - kan jeg have været utroligt heldig - eller er der en anden oplagt forvekslingsmulighed ? - efter at have kigget alle mine fuglebøger igennem (og været på netfugls galleri), er jeg ret overbevist om, at det ikke var regulus regulus.

mvh Flemming

De senest indberettede arter i Naturbasen: