Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. april 2011

Har jeg set min første sortkrage?

På vej ad Lindholmvej fra Lindholm Hoved til Emborgvej cyklede jeg forbi mark/brak fra sidste år. På en bunke halm stor ensfarvet sort fugl. Så den først som gråkrage, men havde ingen grå felter. Størrelse og facon som gråkrage, næb mørkt og uden rågen karekteristiske næb (har set mange, og skudt mange råger). Den fløj ikke op, så intet klart kig på hale. Alt for lille til ravn, som jeg har set en del gange. Har så læst i Fugle i felten, at Sortkrage fortrindsvis findes i Sønderjylland. Og at der findes hybrider mellem grå- og sortkrage som kan være helt sorte. Så den tæt på, ca. 10 m, og i fuld sol og så ingen antydning af gråt. Kan så se her på FON at der er indtastet en del observationer i nærheden, så........... Hvad siger fagkundskaben? mvh Berit

De senest indberettede arter i Naturbasen: