Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. maj 2011

Er ederfuglens nakke selvlysende?

Jeg mig forklare baggrunden!

I begyndelsen af 1950''erne var min onkel i Grønland. Det var mens det stadig var en koloni. Han medbragte et stykke grønlandsk kunsthåndværk som min dåbsgave: et tæppe af sælskind med forskelllige effekter fra naturen syet på: ederfuglenakker blandt andet. Jeg har hørt om flere lignende fra museeer blandt andet så dt har ikke været ganske ualmindeligt.

Det lå pakket væk i mange år (det var alt for varmt at bruge som barnevognstæppe - og iøvrigt ville jeg pille det i stykker som lille!), men på et tidspunkt havde jeg det hængende i mit soveværelse. Når jeg vågnede om natten kunne jeg se de grønne fjer fra nakkerne lyse i mørket - omtrent ligesom et armbåndsur ofte gør. Effekten forsvandt gradvist efter at tæppet havde hængt fremme i ca. 5 år, men i begyndelsen var den meget kraftig.

Jeg har søgt oplysninger om dette i bøger o.lgn., men ikke fundet noget. Da jeg tilmed har set en del ederfugle på det seneste kunne jeg tænke mig om nogen kender til det: er ederfuglehannens grønne nakkefjer flouroiserende (hedder det vist)? Det kunne være hensigtsmæssigt for fuglene hvis det er rigtigt, da de så kan bruge synet til at holde sammen i flok når de ligger på havet en mørk vinternat.


De senest indberettede arter i Naturbasen: