Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. maj 2011

Troer jeg måske ved lidt mere om liguster sværmeren heller er jeg helt forkert på den???

hej jeg har i 2 år studeret liguster sværmeren den er ret speciel for den " troer jeg ligger et æg på vicsperria hækkens ungespæde blade bukker dem(3 småblade der er megt bløde) rundt om ægget så der luft der inde men utøj og rovdyr ikke kan tage dem..der er en larve i et æg og de kommer så ud når de er stor nok jeg har åbnet 10 stykker dog er der en af dem der er sort og sad på snebær men de er meget små endnu..så klipper nogle grene de sidder på og ser hvad der sker senere hen ,men er ret sikker på det for kiggede dog uden kamera self forbi de slags små bo der sidder i den vicsperriahæk/buske jeg fandt vildt mange liguster i sidste år. som jeg faktisk troede var edderkopper ..men tog som sagt nogle med hjem åbnede dem og der var larver i med lup ligener de på nær den sorte fra sne bær spå liguster lysegrønne men sort hoved og sugekoppe føder og en vild appetit.. troer det er ligusterens måde at sikre en flok på enkelt vis og ikke samlet synelig for fjender ...håber jeg har ret det er ret spændene for gik jo forbi uden kamerra øæv øv men der sad 2 par liguster op parrede sig og der sad 3 der ikke gjorde der kravlede rundt disse samlinger af unge vicsperria hæk blade...jeg ved samme sted var der mange larver der forpubbede sig der og tror de er kravlet op i det grønne og parret sig ...FORSÆTTELSE FØLGER ...DE ER NOK MERE SNU END MAN TROER DISSER STOR AFTENSVÆRMER.. HER ER 2010 SIDSTE LIGUSTER EFTERNØLER DESVÆRRE DØDE ALLE LIGUSTER I ÅR ..MEN NYE ER PÅ VEJ.. mvh allan...måske er jeg helt ved siden af men tror faktisk det er sådanne ligustren gemmer sine æg. og larver til de er stor nok til at spise mere vicsperria og af slutte med liguster eller bare blive der hvor den spiser og er født...


Foto: allan modeweg-hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: