Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. september 2003

Finderberetning af Dværgørn

Birdwatch.dk har modtaget følgende finderberetning af dværgørn set ved Klithuse d. 7/9 kl.ca.13.

Lokalitet:

Klithuse i Brovst kommune, ca.400m vest på ad vejen som hedder Bredesande. Vejen er en grusvej, der går gennem et meget stort klitområde, som strækker sig helt til havet. Jeg kom kørende fra øst og så fremme på vejen en stor hvid fugl. En hvid musvåge? Umuligt. Vi har gennem de sidste 33 år af og til haft hvide musvåger og ville være meget forbløffet hvis jeg ikke kunne genkende en sådan.

Fuglen:

Jeg kørte tæt på, ca. 10m. Den reagerede ikke. Den stod på vejen med siden til. Den gik et par skridt og vendte sig lidt. Underside helt hvid med ganske få sorte dråbeformede pletter. Vinger virkede grå(overskyet). Fuglen var mindre end en musvåge. Langt mere slank. Store "bukser" der nåede helt ned til de helt kolossale fangere der var næsten selvlysende gule. Fuglen reagerede slet ikke på min nærværelse med motoren gående. Min tanke var at den måske var syg eller en tamfugl. Jeg tænkte at nu går jeg ud og ser efter. Inden da går fuglen med bestemte skridt op ad en lille klitskrænt bevokset med gul snerre, timian, en lille gråpil etc. Fuglen letter og har et firben i den ene fanger. Den stryger elegant gennem trætoppene på modsatte side af vejen og jeg ser den ikke mere. Det er ikke en gumpetung musvåge! Det er helt klart for mig at en sådan fugl har jeg ikke før set i klitten. Jeg styrter hjem til bøgerne. Musvåge, fjeldvåge, hvepsevåge, slangeørn eller ørnevåge? Nej. Nej, denne elegante lille fugl kan kun være en dværgørn. I mine notater fra Marokko fra 1969 kan jeg se at jeg har set fuglen, dog kun i luften.

Litteratur:

Europas fugle, Gads forlag 1960

Fuglene i Europa, Gads forlag 1972

Atlas of European Birds, Nelson 1960

Venlig hilsen

Erik Yde Søndergaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: