Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. maj 2011

Hvem kan hjælpe mig med at bestemme denne fugl ud fra stemmen?

Jeg har ikke set denne fugl. Jeg har blot hørt den den sidste månedstid. I begyndelsen mest om morgenen/formiddagen og lidt om aftenen. Nu efter regnvejret hele dagen.

Jeg har observeret lydene her ved Fuglsang Strand ved Grenå på Djursland i et hede/plantageområde tæt på smålandbrug.

Jeg vil prøve at beskrive lydene, så godt jeg kan og efter fattig evne.

De er meget kraftige, mindst lige så kraftige som nattergalens. Fuglen har et stort territorium og skifter position ustandselig. Den er langt fra mig men er meget tydelig.

Det er meget højlydte, gennemtrængende og varierede fløjtetoner. Det lyder helt "urskovsagtigt".

Dydl - dydl - dydl - dydl, i 2 tonehøjder, startende i lav, f.eks. fra A til G.

Dylyt - dylyt - dylyt, fra høj tone til lav

Dfui - dfui - dfui, opadglidende toner

Durut - durut - durut

Osv. osv.

Jeg opfatter det som markering af territorium.

Jeg har aldrig selv kunnet få noget ud af at læse stemmebeskrivelser i fuglebøgerne, håber alligevel, der er nogen, der kan hjælpe mig. Hvis ikke jeg kan få hjælp på denne måde, bliver jeg vel nødt til at optage den?

Mange forventningsfulde hilsner fra Riborg


De senest indberettede arter i Naturbasen: