Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. maj 2011

Ænder - medlidenhedsdrab eller parringsleg?

Har et spørgsmål angående en lidt "underlig" episode der udspillede sig ved Kolding Å i dag mens jeg sad med mine to sønner og spiste frokost.

I åen var der omkring 10 andrikker og kun 1 hun (med ællinger). Alt var roligt... Efter et stykke tid kommer der en hun-and flydende med strømmen. Hun er meget tæt på at være død, det meste af kroppen er under vand, benene ubevægelige og hun kæmper for at holde næbbet ovenvande (ja, jeg ved godt, at jeg burde have gjort en ende på hendes lidelser, men det kunne jeg desværre ikke få mig selv til).

Pludselig springer en andrik hen ovenpå den døende hun, hvilket selvfølgelig forårsager at hun kommer under vandet og dør meget hurtigt. Andrikken bliver ved at ligge ovenpå den døde hun og holder stædigt fat i hendes ene ben med næbbet. Andre andrikker kommer til og der er næsten slåskamp. Min lille søn spørger: "Mor, hvad laver de"? Og jeg må sige: "Det ved jeg virkelig ikke"!

Til jer der nok ved mere om ænders adfærd end mig: Var der tale om "medlidenhedsdrab", var det mon andrikkens "partner", eller var der tale om en parringslysten han som ikke forstod, at hunnen var død???

De senest indberettede arter i Naturbasen: