Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2011

Rødstjert - ny art på matrikkelsen :-)

Nød eftermiddagssolen med en bog og en kop kaffe ved sommerhuset og så ud af øjekrogen en fugl flyve fra? forbi? en af redekasserne (har tidligere på foråret været besøgt af stær, men ved ikke om taget i brug i år). Så kun et kort øjeblik, men nåede at fange størrelsen (musvit, skovspurv) og halen "ren" lavskrige. Gennemgang af alle haler i Fugle i felten viste ingen fugle hvor hale og størrelse passede sammen. Øv!

Den kom ikke umiddelbart igen, kaffenkoppen blev tømt og skyerne kom forbi.

Så, efter en god aftensmad sad der pludselig en fugl i hylden ved siden af fuglekassen - det var den! Og kikkert gav mig mulighed for at artsbestemme og konstatere at jeg havde set min første rødstjert. Dejlig oplevelse. Den fløj også denne gang tæt på fuglekassen, men uden direkte besøg i eller ved kassen. Undrede over redestede for rødstjert (som ikke nævnes i Fugle i felten) og besluttede at spørge her, da jeg kom hjem. Det behøver jeg så ikke, kan læse i felthåndbogen at det gør den! Hvor er det dejlig at kende en website som denne. mvh Berit

De senest indberettede arter i Naturbasen: