Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2011

Skagen 14-21/5 maj 2011

Så er jeg vel hjemkommen fra Skagen hvor jeg har tilbragt en uge med at kigge fugle fra Grenen i nord til Hulsig i syd.

Vejret var gråt, vådt og trist ved ankomsten d. 14/5, i regnvejret lykkedes det dog at finde sommerhuset og få købt lidt ind og få en middag i Skagen by.

Søndag d. 15/5 stod også i regnvejrets tegn, dog blev det lige til en utrolig flot rørdrum ude på grenen set flot og tæt på, men så kom regnen igen og jeg måtte ty til huslige sysler samt indkøb.

Mandag fik jeg en ung havørn på grenen og 30 rastende mallemukker ude på Nordstrand, jeg har altid elsket mallemukkernes stivvingede hurtige flugt lige over vandoverfladen, da den første mallemuk kom fræsende gennem skopfeltet tænkte jeg, hov hvad var det !?!?!?, YES Mallemuk.

Tirsdag blæste det !!, op til 20 m/s, så vi var en del ornitologer ude på Nordstrand, da der pludselig blev opdaget en rastende storlom, det viste sig at være en hvidnæbbet lom i pragtdragt. Den blev intenst obset og flere ornitologer fik et nyt kryds.

Efter noget tid døde havfugletrækket og jeg satte mig et bedre sted længere mod vest i nogen klitter med god læ og god udsigt over havet. Herfra blev lidt forskellige havfugle flyvende, almindelig kjove, mallemuk, ride osv, og det vrimlede med hav- og splitterner.

Og så, lige pludselig, ren brainburner !!!, den hvidnæbbede lom kommer flyvende kl. 12:36 mod vest lige udenfor min obspost, og tæt på land, holddasjæft den var fed at se, det gulhvide næb og den sort/hvide pragtdragt i alle detaljer i 30 sek.

Onsdag regnvejr igen en god del af dagen, men jeg fik lusket mig selv på en cykletur til Hulsig hede, hvor jeg så skyggen af noget der så ud som en hedehøg, gik op på en høj klit for at eftersøge den men uden held, dog så jeg to flotte storspover og besluttede mig for et heldags besøg på samme bakke næste dag.

Så torsdag morgen, kaffe, madpakke, rygsæk, teleskop, stativ og kikkert ned i rygsækken og direkte ned til Hulsig og bakken fra dagen før.

Efter 20 minutter på bakken dukker der 30 musvåger op på returtræk, faktisk blev det til over 300 musvåger som kom trækkende forbi bakken.

Midt i en musvågeskrue fandt jeg desuden en flot sort glente, så nu var humøret ganske højt, men det var kun begyndelsen på et rovfugleshow a''la carte viste det sig.

For midt på dagen opdager jeg en stor rovfugl i kikkerten som kommer lige i mod mig på ret stor afstand, checker den i teleskopet og tænker straks ØRN !!, og med tydelige kendetegn for ung kongeørn, og ganske rigtig, 3-4K kongeørn, og den har kurs lige mod min bakke i lav flugt over landskabet. Tilsidst må jeg opgive at følge den i teleskopet og tage håndkikkerten i brug imens den passerer liiiiige forbi min bakke.

Det var den fedeste kongeørn jeg nogensinde har set, og i et landskab der passede perfekt til fuglen, og jeg sad bare helt alene i dette fede hede-klit landskab. Det eneste sure ved det hele var at min telelinse og kamera lå derhjemme så ingen fede fotos.

Senere på dagen blev det også til et glimt af en adult havørn ved Hulsig.

Sidste dag fredag var jeg på flagbakken med en del andre ornitologer i håbet om det store rovfugletræk, men nej, dog så vi en flot hedehøg trækkende og en fin pirol, og alle musvågerne fra dagen før.

Med tankerne og minderne fra Nordstrand og Hulsig var en noget brutal oplevelse pludselig lørdag eftermiddag igen at være på København H, og lige lovlig stressende, der var lige så fredeligt nede på Hulsig.

De senest indberettede arter i Naturbasen: