Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2011

Hjælp jeg bliver invaderet af Stor Vandsalamander

Havde ellers netop tænkt mig ikke at bruge tid på ”Mylder på Matriklen”, der er jo så mange ting man burde ordne på hus/have. Jeg gik i gang med en bunke brædder der skulle saves til brænde – og hvad finder jeg så – en Stor Vandsalamander under et af brædderne – ind efter min camera – et billede skulle da tages. Tilbage til arbejdet - og endnu en salamander dukker op under et brædt! Ind for at hente mit camera igen, nu måtte pligten vige for ”Mylder på Matriklen” for anden gang. For en sikkerheds skyld flyttede jeg så lige resten af brædderne og tjekkede for padder, efter denne dobbelte forstyrrelse. Og der var så lige ekstra tre Store Vandsalamandere. Ind efter mit camera igen – håbløst at få lavet noget praktisk arbejde med alle disse padder ;-)

I går fandt jeg to Stor Vandsalamandere under noget havearbejde. Tænkte efter de var puttet i mit havebassin, at jeg jo kunne forsøge at fiske dem op til ”Mylder på Matriklen” på søndag. Lidt blæret at havde den som matrikelart – men det blev så ikke nødvendigt.

Og nej! Selv om jeg ofte kommer i Holmegårds mose – så har ikke lige ”flyttet” dem derfra. Det er ægte indfødte af ”landracen” jeg har på min matrikel. Lidt blæret synes jeg!

Mvh Rune



Foto: "Biotop med Stor Vandsalamander"

De senest indberettede arter i Naturbasen: