Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juni 2011

Spørgsmål om myrer - IKKE BEKÆMPELSE!

Hejsa :-).

Jeg hedder Frederik og jeg er 16 år gammel. Jeg bor lidt nord for Aalborg, og jeg synes vores danske natur er super spændende. :-) Jeg interessere mig især for myrer, og her kommer så nogle spørgsmål, som jeg håber bliver besvaret. :-)

1) Jeg ved en hel del om rød stikmyrer (myrmica rubra) men forleden var jeg i hammer bakker, og fandt da en tue. Det der så undre mig, er hvorfor der var nogle ret store myrer deri?

de lignede Rød Skovmyre utroligt meget, men der var kun 3-4 stykker? Det undre utroligt meget, for det er helt udelukket at det var dronninger, da de ikke lignede arten, og deres dronning er slet ikke så stor, som disse eksemplare var/er.

2) I vores have herhjemme, har vi 2 slags "sorte myrer". den ene art ser bare mere brun ud, end sort, de er ikke ret store, og der er millioner af dem. Den anden er helt sort! kul sort faktisk. De er lidt større end den anden art - ca samme størrelse som gul engmyre. Hvilken en art er så "den sorte havemyre"? :o) I starten (før jeg interesserede mig så meget for myre, som jeg gør nu) gættede jeg på de små var sort havemyre, og de helt sorte var sort slavemyre, men vil bare gerne være helt sikker.

3) vi havde en gang en tue med gul engmyre i haven (den er dog ikke der mere, tjekkede faktisk efter for en uge siden ca. men i den tue, var der også nogle sorte myre (hvilken er grunden til jeg i spørgsmål 2, gætter på de helt sorte myre, er sort slave myre) jeg mener nemlig jeg en gang et sted læste at de gule engmyre "indtog" en sort slave myre tue, og dræbte deres dronning, og brugte de sorte slave myre, som slaver. Er det rigtigt at de gule engmyre bare indtager andre tuer, og bruger deres arbejdere?

Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var vidst bare det, for nu. Jeg håber i kan finde rundt i det jeg har skrevet, og at i vil svare. Mange hilsner Frederik. :-)




De senest indberettede arter i Naturbasen: