Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juni 2011

Ellekrage

Søndag d. 29. maj 2011, kiggede jeg ud af terrassedøren for at se om der sad fugle i fuglehuset. Det gør jeg så tit, da jeg elsker at kigge på havens fugle. Denne morgen var der dog ingen fugle, men i stedetfor var der en stor sort skovsnegl som havde fået fat i noget brød, som jeg havde tabt på fliserne. Det så sjovt ud, da brødet var meget stort og jeg ville lige hente min mindste datter for at vise hende dette. Men da vi var på vej hen mod terrassedøren, så vi at der var en stor smuk fulg som havde taget brødet fra sneglen og selv sad og spiste løs af brødet. Jeg vidste med det samme at jeg havde set denne fugl i en fuglebog, som jeg altid kiggede i som barn og jeg stoppede altid op når jeg kom til den side, hvor Ellekragen var på. Jeg kunne dog ikke huske navnet på fuglen, så jeg måtte søge på nettet og fandt hurtigt frem til den. Min mand, min datter og jeg fik fornøjelsen af at kigge på Ellekragen i et minuts tid. Meget skøn i farverne og især den blå farve er flot. Den Ellekrage som jeg så var blå i hovedet og ned af siderne og brun på ryggen.

Stor oplevelse, syntes jeg.

De senest indberettede arter i Naturbasen: