Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juni 2011

Spøjs opførsel hos myre - er der en forklaring?

Hejsa!

Jeg sad her til aften (d. 3. juni) på terrassen i Århus C og læste da noget der mest af alt lignede en myre med vinger fløj forbi mig og ramte bogen. Den faldt ned på bordet og så lidt omtåget ud. Den begyndte dog hurtigt på noget jeg tolkede som et forsøg på at pudse vingerne med benene efter sammenstødet med bogen. Stor var min overraskelse derfor da den pludselig tabte en af sine fire vinger. Jeg tænkte at det måske var en skade efter sammenstødet med bogen, men den fortsatte med at "pudse" sine vinger og i løbet af de næste to-tre minutter havde den plukket tre af de fire vinger af. Vingerne så ikke ud til at fejle noget da de lå på bordet bagefter. Myren faldt ned fra bordet og forsvandt med den sidste vinge siddende hvor den skulle.

Er der en god forklaring på hvorfor den hiver vingerne af sig selv?

Mvh Emil

De senest indberettede arter i Naturbasen: