Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juni 2011

Røde glenter og gamle damer!

Hun kan ikke lide dem, de langsgående riller i svingene, lapningerne i asfalten. Stellet vrider sig og hun slår faretruende med bagdelen. Men det betyder ingenting, for jeg kender hende og ved hvor lapperne er, så jeg styrer bare udenom.

Lægger hende forsigtigt ind i det lange sving før Fårup Sommerland med 60 km/t. Ud af øjenkrogen ser jeg

en musvåge der letter. Nej vent, det er sgu da ikke en musvåge. Rødlig, lang, smal, kløftet hale osv. Jeg vender hovedet. Rød Glente!!!! Hold da op! Ikke et hverdagssyn. Pludselig rammer den gamle dame de langsgående riller og begynder at logre med halen. Jeg rives tilbage til nuet, spænder musklerne i overkroppen for at holde styret i ro, klemmer lårene sammen om tanken og giver nænsomt gas for at få hende på ret køl igen. Det var tæt på! Hun forlod samlebåndet i Japan det år jeg blev konfirmeret, er bedøvende ligeglad med røde glenter og bliver nemt jaloux.

Vi tøffer videre gennem landskabet, den gamle dame og jeg, mens vi behændigt undgår lapningerne i asfalten.


De senest indberettede arter i Naturbasen: