Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juni 2011

4 lyse Cantharis''er:

Ifølge kerbtier.de ser det ud til at forskellen på C. rufa og C. cryptica er at C. cryptica har bredere hoved og sorte knæ. C. figurata har på kerbtier.de sorte lår og evt. sort plet på pronotum. www.kerbtier.de...deFSearch.cgi

På den polske hjemmeside www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/cantharis er man enig i at C. cryptica har et bredere hoved end c. rufa, men ikke nødvendigvis sorte knæ. c. rufa og c. figurata optræder imidlertid næsten ens (der er en lille forskel i bredden af dækvingerne, som dog på billeder er svær at afgøre hvis dette er det afgørende kendetegn). På denne side findes i øvrigt en c. pallida, der også ligner de to sidstnævnte utrolig meget.

I galleriet på F&N www.fugleognatur.dk/soeg_art_result mangler der billeder af C. cryptica og C. pallida, men man går her ud fra at C. figurata altid har sorte lår og antydning af sort plet på pronotum (som kerbtier, men ikke colpolon). Fotoer af C. rufa viser her på F&N www.fugleognatur.dk/gallery... derimod alle lyse cantharis''er med sorte knæ [bortset fra min fra i dag], nogle med bredt hoved og nogle med lidt smallere hoved (man skelner altså efter min mening ikke mellem c. rufa, c. cryptica og c. pallida). Burde de derfor alle ende som sp. eller kan nogen udrede disse kvaler?

Mvh Brian


Foto: "Min" Cantharis Rufa bestemt efter kerbtier.de

De senest indberettede arter i Naturbasen: