Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2004

Så er det her - mejer-hæftet!

Det her er lidt en reklame - men lad det nu ligge. Det er nemlig en naturhistorisk reklame....

Mange her på siden kender helt sikkert de langbenede mejere, som man møder både ude i naturen og inde i husene. Men uden bestemmelseslitteratur er man lidt på spanden, og mejerne har derfor henslæbt en anonym tilværelse som... ubestemte mejere. Og det er egentlig lidt synd, for de er rigtig sjove og absolut til at have med at gøre, og så fortæller de en mængde sjove naturhistorier.

Det gør Søren Toft fra Biologisk Institut på Aarhus Universitet i det nye hæfte i serien Natur og Museum, som kort og godt har fået navnet "Mejerne".

Hæftet fortæller generelt om arterne, bl.a. er der kun 19 mejer-arter i Danmark. Eller rettere - der var! For den orange vægmejer, som indvandrede omkring 1980, har fortrængt to arter fra landet, så de i dag formentlig nærmest kan betragtes som uddøde. Naturen er brutal.

Der er også afsnit om opbygning, økologi og livscyklus, og endelig - som noget, der nok kan interessere mange - er der en bestemmelsesnøgle, så man hurtigt kan finde ud af, hvad man har fundet. Jeg har selv haft lidt med hæftet at gøre (et par billeder), og jeg opdagede hurtigt, at det faktisk er en let gruppe at arbejde med, i modsætning til svirrefluer eller løbebiller!

Hæftet koster 60,- og kan købes online via Naturhistorisk Museums hjemmeside. Og det vil jeg da anbefale, at man gør. :-)

Derved kan hæftet nemlig blive startskuddet til - akkurat som det var tilfældet for guldsmede- og græshoppebogen - at vi hurtigt får en betydeligt større viden om Danmarks mejer-fauna.


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: