Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juni 2011

...hvordan rovfugle dræber ?

Hej...postede følgende for et par dage siden. Havde håbet nogle eksperter ville byde ind med noget spændende viden om, hvordan rovfugle dræber (eller netop ikke dræber) deres bytte. Har læst, at feks duehøge dræber kaniner effektivt ved at gennembore deres kranier med deres kløer. Efter at have studeret Youtube-videoer, synes jeg nu at kunne konkludere at høge er KNAP så effektive dræbere ?

..mit indlæg:

....på youtube er der utroligt mange sjove, spændende eller ligefrem forskrækkeligt virkelige klip. Feks èt med en duehøg der har fanget sig en dejlig krage og lander på en sti foran en (vist svensk) familie med kamera. Og så ca en milliard klip med folk der har filmet spurvehøge med nyfangede duer/skader i haven. Nogle af dem er næsten for meget af det gode. Høgen kærer sig ikke sønderligt om at aflive byttet, men spiser det levende. Barskt. Og også temmeligt upraktisk for høgen, tænker jeg?. For det første må det da nemt kunne tiltrække feks. en kat at sidde 5 minutter på græsplænen oven på en stor-skrigende skade, og for det andet, bliver høgene på klippene tit trukket ganske betragteligt rundt i manègen. Man skulle tro evulotionen havde lært høgen, at den ville få mere madro ved lige at tage grundigt fast i byttet og ruske nakkehvirvlen over ? Gør falke ikke det ?

www.youtube.com/watch...

www.youtube.com/watch...

www.youtube.com/watch...


De senest indberettede arter i Naturbasen: