Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juni 2011

Orkideer og afgræsning

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med at få svar på. På en eng i Stokkeby Nor på Ærø findes en pæn bestand af majgøgeurt. Engen har gennem tiden været udsat for både høslet, afgræsning og manglende afgæsning. Sidstnævnte senest og det har naturligvis ærgret mig, da engen tidligere holdt en fin bestand af ovennævnte orkidé. Engen har ligget hen uden afgræsning og høslet i en hel del år, så det var glædeligt, da jeg forrige år konstaterede at der blevet slået nye pæle og sat kvæg ud.

Sidste forår kunne man så, iden kvæget blev sat ud, nyde de første majgøgeurt, omend der ikke var så mange som tidligere. Men da kvæget kom på blev alt græsset til roden, også orkideerne, inden de overhovedet nåede at smide deres sporer(?). Det samme mønster gentog sig i år. Normalt synes jeg afgræsning er at foretrække, for jeg mener normalt ikke, jeg ser kvæget æde orkideerne, men dette er for mig en undtagelse. Der kan vel være flere grunde, men her er mine forslag. Kvægracen er noget limousine (tror jeg) i hvert fald pænt stort kødkvæg (for stort til naturpleje), måske er det simpelthen racen, eller (og det er et faktum) der er for mange dyr på engen i forhold til ekstensiv naturpleje. Engen er MVJ, men ejeren holder vist ikke helt aftalen. Måske er græsningstrykket for stort.

Mit spørgsmål er vel primært, hvorvidt gøgeurterne over tid tager skade af afgræsningen??

Mvh. Kim

De senest indberettede arter i Naturbasen: