Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2011

Refleksioner over brug af linse



Flot foto, igen, Jes

Hvordan får du denne store dybdeskarphed???

(Jeg antager, det er skudt med din MP65-optik??!!)

Mvh Lars Jørgen

---------------------------------------------------------------------

Jes Elnif:

Hej Lars Jørgen

- Det drejer sig meget om lys, jeg bruger både blitz, som det tydeligt fremgår, men også et suppleringslys: alm. blødt lys - og så tålmodighed og insektet på langs.

Ja, det er med MP 65.

Det er dog også et spørgsmål om, hvor "pæne" billederne skal være, mine er ikke glansbilleder, men forhåbentlig afslørende af detaljer

Det giver ikke altid de mest spektakulære fotos.

Hilsen Jes

---------------------------------------------------------------------

Lars Jørgen Grønbjerg

- og så lille hul som muligt - altså en høj blændeværdi??

f:16? eller f:22?? (jeg husker ikke, hvor langt denne optik går ned i "hulstørrelse").

/LJ

---------------------------------------------------------------------

Hans Gønget

Hej

Tillad mig at blande mig.

Det er naturligvis godt med meget lys, så man kan tage billeder med større blændetal (mindre blændeåbning) og derved opnå større dybdeskarphed, men kommer man op på blænde 14-16 eller mere opstår nye problemer, nemlig en sløring, som er lige så slem som uskarphed. Når lysbølger sendes gennem en snæver åbning, spredes de i bestemte mønstre (diffraktion).

Derfor er det klogt at lave en arbejdstest med alle sine linser for at se ved hvilken blænde man opnår størst mulig dybdeskarphed før diffraktionen indtræder. Det vil typisk være mellem blænde 11 og 16.

Venlig hilsen

Hans

---------------------------------------------------------------------

Lars Jørgen Grønbjerg

Hej Hans

Jammen det har du naturligvis helt ret i! Det var egentligt også baggrunden for mit spørgsmål, idet jeg forestiller mig, at den meget specielle MP-65 optik er konstrueret med lille diffraktion ved højt blændetal.

Generelt yder forskellige optikker deres bedste ved en bestemt blænde, typisk 3-4 blændetrin fra deres største åbning. Men det bringer jo emnet på tråden her væk fra Jes'''' oprindelige billespørgsmål.

Men udgangspunktet var netop foto''''et herover, som jeg synes ser skarpt ud, og med stor dybdeskarphed.

Mvh Lars Jørgen



Foto: Jes Elnif

De senest indberettede arter i Naturbasen: