Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juli 2011

Indsamling eller ej?

I kølvandet på den megalange tråd om svalehalen, som hurtigt blev en diskussion om indsamling, var det måske en god idë med en tråd, hvor dette emne kan diskuteres fordomsfrit uden at være en del af en anden tråd. Jeg har lige læst Klaus H''s tråd om en pragtfuld tur til Marienlyst med både svalehaleR, høfugle og geranium blåfugl. Jeg faldt over sætningen her.Det første danske ex må i mine øjne også tages som belæg for en sikkerhedsskyld

Det er ikke om arten er ønsket eller ej, jeg forholder mig til, men selve udsagnet. Hvis vi går 100+ år tilbage var det også ofte holdningen blandt ornitologer, men det har ændret sig ganske radikalt. Hvorfor er det anderledes, når det gælder lepidopteologer?

Jeg samler selv, men jeg ville ikke selv indsamle det første fund af en art eller en stor sjældenhed i dansk natur. Måske den jagtlige opdragelse sidder dybt i én.

De senest indberettede arter i Naturbasen: