Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2011

Biulv (Philanthus triangulum)

Hej,

For nogen tid siden opdagede jeg, at sandet blev gravet ud nogen steder mellem fliserne foran min hoveddør, så jeg tænkte "ikke de skide myrer igen". Men da jeg kiggede nærmere opdagede jeg, at det var en slags hveps, der var synderen. Og til min stor overraskelse så jeg en af hvepsene trække en død bi ned i hullet. Så jeg gik på nettet og søgte og søgte men uden held. Idag har jeg tilfældigvis fundet ud af, at der var tale om biulv, og det lykkes mig endda at tage et billede af en i gang med at trække en bi ned.

Hvor almindelige er disse hvepse egentigt i Danmark? Jeg har nemlig aldrig set dem eller hørt om dem før. Og er det normalt, at de ligefrem laver en koloni sådan et sted? Der er nemlig mange huller mellem fliserne, og de er totalt uanfægtede af os, når vi går ind og ud af huset og træder over fliserne.

Med venlig hilsen,

Otman Amin


Foto: Othman Amin

De senest indberettede arter i Naturbasen: