Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2011

Opfølgning på tråden om indsamling

Jeg havde planlagt et opsummerende, afsluttende indlæg i tråden, jeg startede om indsamling eller ej. Det blev jeg forhindret i, da tråden blev lukket. Derfor dette indlæg her.

Jeg startede tråden i et håb om, at man via debat kunne få filet nogle kanter af, der kunne skabe plads for alle uden at det kommer til lovgivning. Jeg må konstatere, at det kun delvist er lykkedes. Heldigvis er majoriteten af indlæggene seriøse og bidrager til en forståelse af, hvorfor man gør, som man gør. Desværre er der også en del indlæg, der har signaleret en kompromisløs kurs, og så er der de useriøse, der efterhånden smadrer al sund debat på nettet - her på F&N er de dog heldigvis stadig ikke så dominerende, at det ødelægger trådene generelt.

Jeg er oprigtig bange for, at den kompromisløse holdning på sigt vil ødelægge mulighederne for at samle på den måde, vi kender det i dag. Og det er ikke min egen generation, jeg er bekymret for her. Det Magnus'' og min egen søns, fordi de meget vel kan komme til at betale prisen for uforsonligheden.

Det er ærgeligt, at tråden blev lukket ( forstår godt hvorfor) for det ville være rart med en åben tråd med det emne, så folk løbende kunne komme med nye input - sådam gik det ikke, desværre.

De senest indberettede arter i Naturbasen: