Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2011

10 dage med guldsmede i Ungarn

Jeg smuttede til Ungarn den 3/7 og kørte straks østpå fra lufthavnen i Budapest for at besøge Attila, PhD studerende med guldsmede som emne. Jeg havde brugt et par uger sammen med ham i Portugal sidste sommer, ved årets europæiske guldsmedekonference, og han havde været så letsindig at tilbyde mig at besøge ham på hans hjemmebane.

Attila havde et 10 dages program klar da jeg kom, udfærdiget efter min ønskeliste til guldsmede jeg kunne tænke mig at se.

Det blev en tur fra det østlige Ungarn, vestpå over de store ungarske sletter, til bjergene i vest tæt på Østrig.

4/7 besøgtes Hortobágy, en nationalpark med opringdelig slette og hold af forskellige traditionelle husdyr. Den tidligere direktør gav os en privat rundvisning, bl.a. en gåtur ud til dyrene.

Vi stødte på bl.a. denne tyr med mange hundrede fluer som selskab (man kan klikke på flickr-billederne og se dem i 1000 pixels bredde):

flic.kr/p/a6gYaW

Her Przewalski''s heste, de fire her kom os i møde, de var ud af en flok på over tyve dyr:

flic.kr/p/a6gmW6

Guldsmedene blev fotograferet lidt senere i samme område, bl.a. Lille Kejserguldsmed (Anax parthenope) men også den fine blåpil, Orthetrum albistylum (se billedet).

Lidt senere så vi på et lille vandløb inden aften, i håb om af finde Coenagrion ornatum, men vi måtte nøjes med bl.a. Almindelig Vintervandnymfe (Sympecma fusca) og Lille Farvevandnymfe (Ischnura pumilio).

Første dag var overstået, og vi havde set 12 arter. En enkelt art havde jeg aldrig set før, Orthetrum albistylum. Jeg fik billeder af både han og hun, samt æglægning. Arten er ret almindelig på den ungarske slette.



Foto: Orthetrum albistylum, hun

De senest indberettede arter i Naturbasen: