Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. august 2011

Når Kragefod blander sig med Jorbær

(Botanisk dagbogsnotat. Afsnittene står i kronologisk rækkefølge, men der er gået timer mellem, at nogle af dem blev nedskrevet, da de er skrevet efterhånden, som jeg blev klogere)

Jeg fandt den i går i en vejkant/gårdsplads syd for Sorø. Med de tydeligt stilkede småblade er jeg ikke tvivl om, at dette er Have-Jordbær (Fragaria x ananassa). Men den har ingen bær på nuværende tidspunkt og kronbladene er lyserøde, så det må være en cultiveret variant.

Her mener de, at det er Skov-Jordbær, men det er helt sikkert forkert, da planten udover de stilkede småblade også har udstående hår på blomsterstilken: www.albinusfro.dk...skovjordbaer-20-planter-352p

Her kan jeg se, at det korrekte danske navn på varianten er Pryd-Jordbær:

Pryd-Jordbær (Fragaria “Pink Panda”): www.dybdal.com/PhotoPage-1943

Her kan jeg se cult.-hybrid-navnet: Fragaria hybrid ”Frel” (Pink Panda): hjem.dk...jordbaer-fragaria-hybrid-frel-pink-panda-5709978024210

Jeg mangler dog et latinsk navn på varianten, hvis jeg skal have oprettet den særskilt på F&N. Og det vil jeg gerne have, da den ikke bare adskiller sig fra hovedformen ved kronbladfarve og frugtsætningstidspunkt, men også ved, at den dyrkes til et andet formål (prydhaven, bunddække) end hovedformen (køkkenhaven).

Jeg graver dybere

Flora Europaea og al anden litteratur, jeg ejer bliver tjekket, men giver ingen løsning på problemet.

I følge Mabberley, D.J. (Nationaal Herbarium Nederland, University of Leiden, The Netherlands, and Royal Botanic Gardens Sydney, Mrs Macquaries Road, Sydney, NSW 2000, Australia) 2002. "Potentilla and Fragaria (Rosaceae) reunited". Telopea 9(4): 793–801 er Fragaria hybrid ”Frel” en krydsning mellem Kragefod (Potentilla palustris) og Have-Jordbær (Fragaria x ananassa), som efterfølgende er tilbagekrydset med jordbær.

Fragaria hybrid ”Frel” er således ikke lig med Have-Jordbær (Fragaria x ananassa), som jeg først antog. Derfor skal observation af denne hybrid klart nok heller ikke henføres til Have-Jordbær (Fragaria x ananassa) på F&N.

Mabberley fortæller, at denne hybrid af salgsmæssige og patentrelaterede årsager har bibeholdt Fragaria/Jordbær-navnet, men: From a botanical standpoint it is one of the Potentilla-Fragaria hybrid complex and it should be afforded an intergeneric name if the genera Potentilla and Fragaria are to be kept separate.

Efter mange interessante overvejelser angiver Mabberley på side 798 det latinske navn på jordbærplanten med de lyserøde blomster : Potentilla x rosea Mabb.

Hvis nogen ønsker at læse hele Mabberleys udredning omkring Potentilla-Fragaria-problematikken dette emne kan det læses her: www.rbgsyd.nsw.gov.au...Tel9Mab793.pdf

Dette er historien bag, at jeg nu beder om at få oprettet Pryd-Jordbær (Potentilla x rosea) på F&N.

hilsen John



Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: