Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2011

Mulig observation af ynglende isfugl ved Vestvolden

Omkring d. 20. juni d.å. stod jeg på broen over Vestvolden ved Kagsmosen og kiggede på en sommerfugl (det hvide c) der sad på rækværket. Pludselig kom en lille, stærkt, metallisk-lyseblå fugl med kort hale i stor fart flyvende under broen; fløj ca. 20-30 meter nordpå og slog et skarpt sving til højre hvorefter den fløj ind i vegetationen ved bredden og forsvandt. Trods mine mange ture til diverse vandområder har jeg aldrig før set en levende isfugl, og selvom jeg udmærket ved hvordan det ser ud, når den sidder stille eller jager, så har jeg aldrig set den ovenfra. Jeg kan se på F&N´s oversigt at isfugl ofte ses i området, men at det altid er i vinterhalvåret. En observation om sommeren, samt den observerede adfærd, kan vel kun betyde at arten yngler ved Vestvolden.

Mvh

Jakob

De senest indberettede arter i Naturbasen: