Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2011

Ravn(e) i Fredensborg

I dag har jeg endelig konstateret at den (troede jeg) vadefuglslignende rungende stemme, jeg i flere måneder har hørt i den lille skov bag mit hus på Nørredamsvej, tilhørte en Ravn! Det rungende i stemmen skyldes jo nok træernes genlyd. Jeg så den så for første gang for et par dage siden cirkle alene rundt og rundt højt til vejrs over mit hus (som ligger helt op til skoven). Hvor sjældne er de i dag? Jeg læste i et gammelt indslag her på siden fra 2007, at den er meget sky og klog (hvilket forklarer at den tav hver gang jeg listede mig ind i skoven for at finde stemmens ejermand), og at de er ved at vende tilbage som ynglefugl og findes i hobetal visse steder i Danmark, men ved nogen hvor udbredt den er på min egn og hvor den er mest udbredt i DK? Den er måske på besøg fra Sverige, hvor jeg forestiller mig de er mere almindelige? (ligesom den Røde Glente jeg så flere gange her i byen for et par år siden... har ikke set den siden). Mvh Susanne

De senest indberettede arter i Naturbasen: