Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2011

Klippe-Knopnellike, Sten-Knopnellike eller Fjeld-Knopnellike

Jeg har i dag set en del af den store bestand af den såkaldte Fjeld-Knopnellike i Hedeland. En flot, lille plante, der lader til at trives på blottet sten- og grusbund.

Det undrer mig, hvordan den mon har fået det temmelig dårlige danske navn, Fjeld-Knopnelllike, da planten øjensynlig slet ikke findes i nogen fjeldområder. Den forekommer naturligt i Centraleuropa og på latin hedder den saxifraga, der betyder noget i retning af ''den der bryder sten/klipper''.

Måske der er en, der kan hjælpe med at oplyse, hvor længe den har haft dette danske navn.

Hvis det kun er i den danske udgave af DNNF og her på sitet, at den kaldes Fjeld-Knopnellike, så foreslår jeg at den omdøbes til noget bedre, fx et af ovenstående. Måske Ole Lyshede kan tale med Jon Fejlberg om det inden næste udgave af DNNF kommer. ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: