Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. august 2011

Coriandrum sativum?

I en gammel tilgroet have i Bagsværd har jeg i dag (25.Aug.2011) fundet en skærmplante, som jeg har nøglet mig frem (Dansk Flora) til måske at være koriander.Dog synes jeg, at yderkronerne i småskærmene er radiærsymmetriske, og jeg fornemmer ingen karakteristisk korianderlugt. Desuden synes jeg ikke, at de fotos, der ligger på nettet af koriander,matcher min plante særlig godt.

Udover vedhæftede foto følger hermed en beskrivelse af planten:

Ca. 30 cm høj opret mørkegrøn og glat urt med foroven kvaststillede forgreninger, der hver afsluttes med en dobbeltskærm. Stænglen: massiv, glat, svagt furet. Bladene: spredte, stilkede, dobbelt fjersnitdelte. Hvert hovedafsnit har kileformet grund. Blomsterstand: kvaststillede dobbeltskærme med 8-9 småskærme, hver med 2-9 blomster. Blomsten: tvekønnet skærmblomst, radiærsymmetrisk. De hvide kronblade krummer indad. Intet storsvøb. Småsvøb: 3 linieformede hængende blade. Frugt: kugleformet, med tydelige ribber.


Foto: Troels Kornfelt

De senest indberettede arter i Naturbasen: