Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. august 2011

Ingen svaneunger ?

De sidste mange år har jeg fulgt knopsvanen, fra de kommer i marts til de drager bort i oktober, og glædet mig over de 2-3 unger, der hvert år overlever og bliver hvid svane.

I år har der godtnok været 2 par og en single i Nørresø, og det ene par som ruger på engen, har også været her i en meget lang periode.Men de har været alene og har ikke haft unger, og det har undret mig meget. Pludselig var de alle væk, og jeg tror ikke, jeg har set en eneste svane den sidste måneds tid. Det bekymrer mig en del, og jeg kan kun gætte på, at æg eller unger er taget af rovdyr. Gæssene forsvandt også, samt gravænderne som ynder at bygge rede på det store vådområde og eng. Nu er der kun fiskehejre og gråænder tilbage på eng og i å. Det er aldrig sket før.Er det ikke lidt foruroligende?

venlig hilsen Lisa

De senest indberettede arter i Naturbasen: