Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2011

Hvad er det her for en fugl - Algarve?

Da jeg var i Algarve i maj i år (2011), så jeg denne mærkelige fugl, som jeg ikke har kunnet finde ud af hvad er.

Og nej, jeg taler ikke om skestorken øverst - sådan en kender jeg udmærket godt. Det er den lille sorte fyr, der ligger skråt til højre for skestorken.

Da jeg var i Algarve og gik langs saltlagunen i byen Tavira iført min kikkert, fik jeg pludselig øje på en lille flok flamingoer. Jeg var meget benovet over at se sådan nogle i naturen for første gang, så jeg knipsede løs, indtil "low battery"-symbolet på mit digitalkamera begyndte at blinke heftigt. Jeg regnede ikke med at se så mange andre fugle i området, men så var det, at jeg pludselig spottede denne skestork, og eftersom jeg faktisk heller aldrig har set en skestork i naturen, skulle den altså også foreviges, men fordi mit kamera næsten var dødt, var jeg desperat efter at få taget billedet hurtigt, så det blev meget dårligt, som det kan ses nedenunder.

Først da jeg havde taget billede, lagde jeg mærke til den anden fugl. Den lå helt nede i grænsen og var næsten stille udover at bevæge hovedet lidt. Den lignende nærmest en mellemting mellem en skarv i miniformat og en krage. Den var vist større i forhold til skestorken, end det ser ud til på billedet. Hvis det er utydeligt på billedet, havde den også et ret langt næb - faktisk et lidt lomagtigt næb. Jeg bladrede alle mine fuglebøger igennem senere, men kunne ikke finde noget, der lignede den fugl, jeg havde set på lang afstand.

Så ved nogen herinde, hvad det kunne være?

(pyh, det blev lidt for langt - beklager)

Filen var stor til at kunne indsættes, så den kan ses her indtil videre: imageshack.us...

De senest indberettede arter i Naturbasen: