Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. september 2011

Kvægracer og naturpleje

I forbindelse med naturpleje taler man ofte om hvilken kvægracer, der skal bruges til afgræsning. Oftest ser jeg Rød dansk malkeko, Sortbroget og Hereford, som er de mere traditionelle racer. I et konkret plejeforslag, af et overdrev, har jeg set, at man vil have helårsgræsning med kvægracer som Galloway, Dexter eller Skotsk Højland, fordi de er ret nøjsomme. I forslaget står der også, at der ikke må tilskudsfodres (tilskudsfodring vil tilføre næringsstoffer, hvad der er uønsket), det er jeg helt enig i.

Mit spørgsmål er flg.:

Kan de nøjsomme kvægracer klare en vinger i Danmark, evt. som den sidste, uden tilskudsfodring?

Når kvægracerne er så nøjsomme som de er, er det så fordi, de er bedre til at optage næringsstoffer eller er de bedre til at finde vegetationen end andre kvægracer?

Hvis de er bedre til at optage næringsstoffer, er de vel også bedre til at udpine jorden?

Hvordan er det med de organismer, som lever i kvægets efterladenskaber - er der forskel på hvordan de klare sig i kokasser fra de almindelige og de mere nøjsomme kvægracer?

Hvad er i det hele taget fordelene og ulemperne ved hhv. sommer og helårsgræsning?

Hilsen Jimmy

De senest indberettede arter i Naturbasen: