Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2011

Agressive Ringduer?

I vores have (eller jungle..) har vi i flere år haft et ringduepar. I år iagttog jeg ved flere lejligheder, at tre voksne(?)duer sad i et træ, to af dem ved siden af hinanden, den tredje på en gren tæt på. De to blev ved med at klaske hinanden med vingerne, en af dem var ved at falde ned men fangede sig og fortsatte klaskeriet. Det var ikke altid den samme, der mistede fodfæstet. Den tredje sad og fulgte det hele og seancen fortsatte indtil mørkets frembrud. Nogle dage senere (måske allerede dagen efter)gentog sig det hele og har siden foregået med jævne mellemrum. Sågar d. 15.9 var de i gang. Jeg er klar over, at Ringduen lægger æg op til flere gange og fandt også for ca to uger siden et hvidt æggeskal.Jeg troede, at de vælger mage én gang for alle (hvis det drejede sig om kamp om en mage) Denne adfærd har jeg aldrig oplevet før. Og jeg som troede at duen er fredens fugl!

Hvad er der foregået? Er taknemlig for svar!

Mvh

Christina Gottlieb

De senest indberettede arter i Naturbasen: