Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2011

Alm./Mellem kjove.

Er lige hjemvendt fra Flyvesandet efter en regnvåd tur med ungerne der skulle finde krabber og jeg håbede på noget kjovesjov, da jeg ikke har den store erfaring i dette. Og midsanten om det ikke lykkes. Jeg hørte nogle splitterner der skreg højlydt og kikkede op. Her fløj to splitterner med en stor mørk skikkelse efter sig. Op med kikkerten og kunne med det samme konstatere mørk kjove.(HURRAAA mission acomplish:-))MEN observerede kraftfuldt bryst, tydeligt lyse under-og overfelter, kjoven var MINDST 1,5 gange større end ternerne, der sås ikke haleforlængelse. Efter en kort luftduel valgte kjoven at forlade ternerne. Her sås den tage 10-12 rollige vingeslag efterfulgt af et pænt lang glid med nedadbuede vinger, hvorefter dette mønster gentog sig 4 gange inden den lagde sig ude på vandet. Alt dette set i 8x forstørrelse på højst et par hundrede meters afstand. På dofbasen er netop alm. kjove tastet ind de sidste dage fra Flyvesandet og mellemkjove, tjaaa aldrig....!

Igen har ikke den store (ingen) erfaring med kjover, men den var godt nok stor og med tydlige lysepletter, kan nogle eksperter hjælpe mig på vej til, hvad det er jeg har set. På forhånd tak Martin

De senest indberettede arter i Naturbasen: