Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. december 2006

Klorduftende svamp. Hvilken?

Denne svamp har en tydelig lugt af klor og måler 7 cm i bredden. Den er omtrent 3½ cm høj. Den blev fundet i dag, 09-12-2006 ved Midtvej i Sønderskoven, Als sammen med 3 andre, mindre eksemplarer inden for en radius af et par meter. Som det fremgår af fotoet er voksestedet grænseområde mellem bøg og rødgran. Et mindre eksemplar blev indsamlet. Vokser på jord. 18-12-2006 blev samme sted set 12 eksemplarer, nogle ganske små, andre større. Senere er et andet sted i skoven set et noget større eksemplar med typisk Klor-Bægermorkel-udseende og tydelig klorlugt.

Jeg kan forstå at Klor-Bægermorkel ikke menes at kunne træffes om efteråret, så hvilken art kan der være tale om. Har I nogle bud?

Jeg har fundet og fotograferet tilsvarende svampe tidligere år, ligeledes sent, dog ikke så sent, og kunne da godt tænke mig at få opklaret hvad det er jeg finder;-)

Hilsen Henning


Foto: Henning Christiansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: