Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. september 2011

Mener, der vokser strandkvan langs Allingåen, Randers/Syddjurs Kommune

I flere år mener jeg, at der har vokset kvan (angelica archangelica) i min eng på nordsiden af Allingåen mellem Sjellebro og Fløjstrup. Der er ikke tale om en strandeng, men der er ca. 17 km langs åen til Grund Fjord med lille fald, ca. 1 m. Planten vokser i en grøft ca. 100 m fra åen.

Mange havde sagt til mig, at jeg skulle se at få gjort noget ved de bjørnekløer, der voksede i min eng. Ved nærmere undersøgelser måtte jeg konkludere, at der ikke var tale om bjørnekløer (der også ses langs åen), men om kvan. Ved undersøgelse af kendetegnene har jeg udelukket skov-angelik, der skulle ligne den meget. Jeg formoder, at der er tale om strand-kvan og ikke fjeld-kvan, men har ikke undersøgt det nærmere.

Det medsendte billede er taget i august på et tidspunkt, hvor planten forlængst var afblomstret, og jeg blot har indsamlet nogle blade. Da findestedet tilsyneladende ikke er kendt og virker usædvanligt, vil jeg naturligvis dokumentere nærmere næste sommer.

Er der andet, jeg kan gøre end at fotografere planten få findestedet?


Foto: Peder Kirkegaard, 16-08-2011

De senest indberettede arter i Naturbasen: