Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. oktober 2011

Lidt hjælp til svampebestemmelse?

Hej.

Jeg er ny herinde, og har egentlig altid været glad for at gå på svampejagt, men kender desværre kun relativt få arter sikkert nok til at tage dem med hjem.

Jeg synes det er lidt ærgeligt at gå forbi så mange svampe som jeg ikke aner hvad er, og har derfor besluttet at forsøge at lære lidt mere om svampe. Jeg håber I vil bære over med mig, og svare på mine spørgsmål, selv om der uden tvivl er mange helt almindelige svampe jeg spørger om.

Jeg har været ved at slå dem jeg har fundet her op, men er desværre ikke kommet frem til nogen klar bestemmelse.

Den første er fra i går ved paulstrup sø (aalborg), og jeg tænkte det måske var noget mælkehat, men jeg synes ikke der kom mælk ved skadede lameller, så jeg må melde pas. Den voksede under grantræer, men det er generelt en ret blandet skov af gran og løv.

i148.photobucket.com...PA098733.jpg

Så er der disse, som vokser på dødt træ:

i148.photobucket.com...PA098748.jpg

i148.photobucket.com...PA098747.jpg

Den her har jeg ingen idé om. Den voksede i græs i blandet skov

i148.photobucket.com...PA098751.jpg

i148.photobucket.com...PA098752.jpg

i148.photobucket.com...PA098750.jpg

Svovlhatte?

i148.photobucket.com...PA098768.jpg

Ved ikke med den her, den voksede i blandet skov.

i148.photobucket.com...PA098782.jpg

Og den her

i148.photobucket.com...PA098789.jpg

i148.photobucket.com...PA098790.jpg

Jeg håber jeg har lavet indlæget rigtigt, og at i vil skrive hvilke svampe det er/kan være. Beklager jeg ikke kunne finde ud af at sætte billeder ind, det er desværre bare links.

De senest indberettede arter i Naturbasen: