Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. oktober 2003

De danske bævere trives

Moniteringen af de danske bævere sker ved to årlige tællinger af bestanden. Den seneste tælling blev fortaget 28-30 september i år. Der var ca. 40 mand, som mellem søndag aften og tirsdag morgen foretog i alt 4 tællinger. Resultatet viste, at de 18 bævere, der blev udsat her i 1999, nu er blevet til mindst 45 voksne og ca. 11 unger.

Undertegnede deltog selv i optællingen. Allerede første aften så jeg en bæver. Der skulle overvåges flere steder i plantagen og jeg havde fået en post på en hochsitz placeret med udsyn over Risbæk i den vestlige del af Klosterheden. Efter at have siddet stille i ca. 50 minutter og mærket kulden krybe længere og længere ind under tøjet, så jeg et hoved forme et V i vandet. Det var en voksen bæver på vej ud for at fouragere. Den stoppede lige foran mig og gnavede lidt på nogle pilegrene. Herefter svømmede den 10-15 meter længere nedstrøms, hvor vandfladen var mere åben. Gråænderne og krikænderne begyndte efterhånden at trække langs bækken i skumringen. Et par af dem forsøgte at slå ned på vandfladen, hvilket forskrækkede bæveren i sådan en grad, at den slog et stort plask med halen, dykkede og forsvandt.

Beslutningen om at genindføre bævere i Danmark blev taget i 1990erne. De skulle være med til at genskabe den dynamik, der var i den oprindelige danske natur for tusinde år siden, da bæveren blev udryddet. Bæveren er nemlig i stand til at skabe variation og uforudsigelighed i naturen i form af fugtige skovpletter, småsøer og dødt ved. Sådanne områder er også levesteder for mange af vores truede plante- og dyrearter og en mangel i vores nuværende regulerede og drænede natur.

Seks familier eller i alt 18 bævere blev udsat på 6 lokaliteter i Flynder Å i 1999. Dyrene blev hentet i Tyskland, da bævere herfra er tættest beslægtet med de oprindelige danske dyr. Nu, over fire år efter udsætningen, er det tydeligt, at bæverne trives og har fundet sig til rette i de nye omgivelser. De formerer sig, spiser planter, fælder træer og bygger dæmninger.



Foto: Thomas Eske Holm. Bæverdæmning ved Flynder Å

De senest indberettede arter i Naturbasen: