Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. oktober 2011

En ukendt skælhat fra Store Hareskov Furesø Kommune

Den var ganske talrig i granstykke med 80-100årig ædengran. Den voksede på førne og tilsyneladende også på stærkt frønnet (nåle)træ.

Den er moderat fedtet-slimet (vejret var ret tørt) og ligner nærmest en bleg Flamme-Skælhat. Den havde moderate tendenser til at være knippevoksende, men solitære frugtlegemer sås også. Jeg havde først Grøngul Skælhat i tankerne, men det passer ikke rigtigt. Stællene på stokken er tydeligvis hvide, på hatten mere læderbrune.

Bl.a. efter konsultering af Danmarks Svampe mener jeg også, Safran-Skælhat er en mulighed (den indrullede rand er ret karakteristisk).

Belæg haves ikke, men hvis bliver tilstrækkelig motiveret kan jeg vel nok på et tidspunkt inden frosten cykle de 13-14 km. fra min bopæl i Albertslund ud til findestedet: Nåleskov på stærkt kuperet terræn 7-900 meter NV for Restaurant Skovlyst i Store Hareskov. 8-)

Hvem hjælper?


Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: