Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. oktober 2011

NEPAL - oktober 2011

En god del af oktober 2011 blev tilbragt i Nepal. Sammen med min fortræffelige hustru fik jeg omsider aflagt landet et besøg.

Vores bekendtskab med fødevarefirmaet Søbogaard i Borup gjorde udslaget. Poul Hansen fra Søbogard blev for ca. 10 år siden fedtet in i en u-lands indsats i Nepal, og har siden for egen regning og risiko erhvervet og genoplivet Gamcha Organic Farm and Guesthouse i Katmandudalen.

Vores fælles rejser foregår på den måde, at Lene medbringer en pose med nogle bøger til læsning, selv har jeg en fototaske med ca 7 kg. grej at slæbe rundt på.

Som regel mødes vi et par gange om dagen på et aftalt sted til et stykke mad, en øl, en kaffe. Så opsøger jeg fruen under en parasol nær en strandbar, og med pådragede snitsår og andre småskader, sved og blod på arme og ben sluger jeg et par liter juice oven i det aftalte måltid. Så mødes vi måske en gang til hen på eftermiddagen, og når mørket sænker sig, slapper vi af sammen og nyder skvulpet fra det karibiske hav.

Denne gang skulle der justeres på rejsemodellen. I stedet for det store hav kan Nepal jo skilte med store vidder og hvide bjerge.

Gamcha Organic Farm (herefter omtalt GOF) har begrænset kapacitet. Seks værelser, så turisttrykket er til at leve med. Vi fik tagterrassen i den gamle noble bygning.

GOF ligger i landlige omgivelser under ca. en halv times kørsel fra trafikhelvedet i Katmandu. På området er der en dam med frøer og gode ferskvandsinsekter, der er en god og stor have og en del planteforsøg igang. Rismarker omgiver GOF.


Foto: Ole Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: